I somras under den avslutande rundan av US Open fick Dustin Johnsson ett pliktslag för att hans boll rörde på sig under tiden han adresserade bollen på det femte hålet.

Det gjorde att många blev upprörda då han inte med mening flyttade bollen, och att det därför inte borde straffas.

USGA och R&A har beslutat att en lokal regel ska införas från och med 1 januari 2017.

– De senaste åren, som en del av The R&A:s och USGA:s regelmoderniseringsinitiativ, har vi funderat över det pliktslag man får för att råka flytta bollen på green. Båda regelkommittéerna höll med om att den regeln måste ändras och att man just i det här fallet måste göra det nu, genom en lokal regel, istället för att vänta till nästa gång man ser över golfens regler, säger David Rickman, vd på R&A.

Den nya regeln:

Boll som oavsiktligt rubbas på green (Regel 18-2, 18-3 och 20-1)

När en spelares boll ligger på green utgår ingen plikt om bollen eller bollmarkeringen oavsiktligt rubbas av spelaren, hans partner, hans motspelare eller någon av deras caddies eller utrustning. Den rubbade bollen eller bollmarkeringen måste återplaceras

Comments are closed.